Het bestuur van de Vereniging Wenskaart Nederland is in gesprek met de directie van PostNL over de voorgenomen wijzigingen in de postbezorging. PostNL wil de postbezorging aanpassen om de postdienstverlening in Nederland betaalbaar te houden. In plaats van bezorging binnen 24 uur wil PostNL post binnen twee dagen gaan bezorgen en op termijn binnen drie dagen.
In een gesprek, voorjaar 2024, heeft het bestuur duidelijk gemaakt dat het van groot belang is om de verzending van wenskaarten betrouwbaar en betaalbaar te houden.
Met in het achterhoofd de recente uitspraak van de ACM (“Consumenten zijn meer gaan betalen maar ervaren minder kwaliteit”) vreest Wenskaart NL dat die betrouwbaarheid van de postbezorging afneemt bij een 48 uurs bezorging. Omdat de verzender van een poststuk niet weet of haar brief of wenskaart over 24 of over 48 uur bezorgd wordt. Voor wenskaarten – die vaak een persoonlijke, tijdgebonden, boodschap bevatten – is die onzekerheid een ongelukkig situatie.
Bij betaalbaarheid kunnen ook vraagtekens worden geplaatst. De postzegelprijs voor particulieren is in 5 jaar tijd gestegen van 87 cent naar € 1,14 (per 1 juli a.s.). Dat is een fors hogere stijging dan de tariefontwikkeling voor zakelijke post.
Wenskaart NL heeft begrip voor de positie van PostNL. De postbezorging is de afgelopen jaren onmiskenbaar veranderd. De branchevereniging pleit er wel voor dat eventueel door te voeren aanpassingen niet als onbedoeld effect hebben dat postvolumes versneld zullen afnemen.
Duidelijkheid is voor de consument van groot belang. “Vandaag gepost, morgen of overmorgen bezorgd” is zeer onwenselijk. De consument moet weten – en er op kunnen vertrouwen – wanneer een wenskaart bezorgd wordt.
In het gesprek met PostNL heeft Wenskaart NL er verder voor gepleit de grens van maximaal 20 gram (met één postzegel) bij te stellen naar 30 of 50 gram (net als voor de decemberzegels).
Na de zomer wordt het gesprek tussen Wenskaart NL en PostNL voortgezet.