De vraag naar kerskaarten is dit jaar ongekend groot. Al ver voor Sinterklaas heeft de consument op grote schaal kerstkaarten ingekocht. In november zijn twee keer zoveel kaarten verkocht als vorig jaar november.
Voor 82% van de Nederlanders is het versturen en ontvangen van kerstkaarten het mooiste moment voorafgaand aan de feestdagen.
Sinds het begin van de corona crisis, maart jl., is er het aantal wenskaarten dat gekocht en verstuurd wordt sterk gegroeid. Aandacht voor elkaar, terwijl je niet samen kunt zijn; een wenskaart is ideaal om te laten weten dat je aan iemand denkt. Dit bleek ook uit consumentenreacties op de campagne “Een kaart blijft langer hangen” van oktober jl.
“We zien dat de traditie van kerstkaarten sturen dit jaar een extra impuls krijgt. Consumenten geven gelukkig gehoor aan de oproep dit jaar op tijd hun kerstkaarten in te kopen. Nu is een nog een ruime keuze in de winkels. We werken er hard aan het assortiment de komende weken op peil te houden”, aldus Gert van Doorn, voorzitter van de Vereniging Wenskaart.
Bij PostNL staan 20.000 postbezorgers klaar om de komende weken alle kaarten te bezorgen. Daarbij zijn er de komende zondagen extra brievenbuslichtingen en zijn er extra bezorgdagen op de maandagen 21 en 28 december.
Als trends ziet de Vereniging Wenskaart verder dat boxen met duurdere wenskaarten populair zijn en dat er ook meer Decemberzegels verkocht worden dan vorig jaar.